Saturday, March 5, 2011

Ruang Dakwah Di Luar Lingkungan Biasa

Malam tadi, jam 8, di Dewan Seminar Pustaka Miri, Miri, Sarawak, saya berpeluang bercakap mengenai MLMS dalam Seminar MLMS HPA. Walau pun kehadiran peserta hanya sederhana sahaja, namun saya sangat gembira kerana ada juga peserta non Muslim yang menyertainya.

Apakah MLMS? Multi Level Marketing Syariah, sistem pemasaran pelbagai aras berasaskan Islam yang dipelopori oleh HPA. Saya tidak menyangka akan ada non Muslim yang bersedia menyerahkan diri untuk mendengar mengenai Islam bersama orang Islam.

Segala puji bagi Allah, saya dapat bercakap mengenai rahmat Islam kepada semua peserta. Saya tegaskan bahawa Islam sentiasa memuliakan anak Adam. Berlainan agama bukan bermakna kerjasama tidak boleh dijalin untuk kepentingan dan kesejahteraan manusia sejagat.

Darah manusia semuanya merah, mereka berpijak di atas bumi yang sama dan bernaung di bawah langit yang sama. Rahmat Islam, kebaikan Islam, kesejahteraan yang didokong oleh Islam adalah untuk semua. Sebagaimana orang Islam berhak mendapat rahmat Islam maka non Muslim juga berpeluang luas mendapat nikmat itu dengan syarat Islam diberi tempat dan peluang.

Sektor muamalat adalah sektor yang sangat berpotensi untuk menampilkan kebaikan Islam. Banyak pihak yang menjadi mangsa penipuan dan penindasan apabila sektor ini tidak disinari dengan hidayah Islam.

HPA tampil mempelopori MLMS untuk memberi peluang kepada orang Islam mendapat pendapatan yang lumayan yang sahih pada pandangan syarak dengan MLMS. Kebaikan sistem ini turut menyelamatkan non Muslim daripada ditindas dengan sistem muamalat kongkongan Kapitalis.

Memang ada sesetengah pihak yang sinis dengan usaha ini, namun sehingga kini sambutan masyarakat sangat positif.

Segala puji bagi Allah, jam 10 malam ini saya akan bercakap lagi mengenai MLMS HPA dalam program yang menghimpunkan 150 orang ahli HPA di Park City Everly Hotel, Miri. Program yang bermula semenjak pagi ini turut menghimpunkan ahli HPA dari Sabah, Sarawak dan Brunei akan disertai sama oleh lima orang non Muslim.

Inilah peluang kedua bagi saya untuk menampilkan lagi mengenai kebaikan sistem muamalat Islam kepada mereka.

Ya Allah, segala puji untukmu kerana memberi peluang kepada hamba-Mu ini untuk terus mengembangkan Islam melalui ruang-ruang ini.

---------------------------------------------------

Park City Everly Hotel, Miri, Sarawak - 10:50 pagi

3 comments:

Anonymous said...

salam.

tahniah, teruskan usaha dakwah ini. tidak ada pangkat dalam jemaah, masih banyak lagi ruang dakwah di luar sana.

di mana saja posisi kita, di situlah kita akan meneruskan gerakan dakwah kita. takbir...

persetankan orang lain yang banyak mencaci tanpa adab.

Unknown said...

salam akhi..mohon linkkan blog ana http://addin77.blogspot.com.blog anta dh dilinkkan..t.kasih

ALI MAIDIN said...

waaaaahhhh