Monday, August 22, 2011

Antara Masuk Agama Lain Dan Ikut Agama Lain

Masuk Kristian dikira murtad. Jika masuk Kristian dengan tujuan memerangi Islam, maka pelakunya boleh dihukum bunuh. Jika tidak, maka hukumannya terpulang kepada pemerintah. Para ulama sepakat bahawa hukuman bunuh hendaklah dilaksanakan ke atas orang yang murtad dengan tujuan memerangi Islam.

Memang ada orang Islam Malaysia yang murtad. Kes sebegini banyak dikesan daripada mereka yang memeluk Islam tanpa kefahaman dan ilmu. Ada pun orang Islam semenjak lahir jarang didengar murtad walau tidak ternafi ia boleh dan pernah berlaku.

Di negeri-negeri yang bersempadan dengan Thailand memang acap kali kedengaran kejadian murtad. Kebanyakan yang masuk Islam adalah golongan wanita kerana berkahwin dengan warga tempatan. Oleh kerana perkahwinan itu pula tertegak atas asas syok atau nafsu semata-mata, maka seperti kata pepatah, habis madu sepah dibuang.

Akhirnya, wanita yang terumbang-ambing tadi, tanpa tempat bergantung dan pembelaan kembali semula kepada agama asal. Kejadian sebegini bukan sekadar memangsakan wanita itu bahkan mencemarkan imej Islam dimata golongan bukan Islam.

Seperkara yang patut diberi perhatian ialah keupayaan agensi-agensi yang terlibat samada NGO atau agensi kerajaan untuk memastikan mereka yang memeluk Islam supaya kekal di dalam agama Islam dan mendapat pembelaan wajar adalah sangat terhad.

PERKIM misalnya, kedudukan kewangannya terhad. Begitu juga dengan kemudahan prasarana. Jabatan agama Islam negeri pula, pegawai yang menguruskan hal ehwal mereka yang baru memeluk Islam ini, bilangannya sangat kecil, begitu juga dengan peruntukan kewangan.

Sebab itu, sampai bila pun gejala murtad di kalangan mereka yang baru memeluk Islam sukar dibendung. Itu belum dikira lagi kes-kes yang melibatkan perebutan anak-anak selepas seseorang wanita tadi kembali kepada agama asalnya. Status agama anak itu, kewarganegaraannya dan banyak lagi isu-isu yang berbangkit yang menyumbang kepada pandangan serong masyarakat bukan Islam kepada Islam dan orang Islam.

Murtad memang bahaya, namun sesuatu yang tidak kurang bahayanya ialah seseorang yang tidak menukar agama tetapi cara hidup dan cara berfikirnya terkeluar daripada landasan agama. Namanya adalah nama Islam, hidup di tengah-tengah kelompok masyarakat Islam, namun dia terkeluar terus daripada lingkungan cara hidup Islam.

Orang seperti itu hanya mencari Islam ketika berkhatan, berkahwin dan kematian. Ketiga-tiga perkara itu dirujuk kepada Islam bukan kerana kepatuhan kepada Islam tetapi kerana sebab-sebab lain yang terkeluar daripada landasan agama.

Berkhatan semata-mata kerana faktor kesihatan, berkahwin kerana bimbang dipandang serong oleh masayarakat atau saudara-mara dan pada saat kematian pula tidak ada pilihan lain kecuali diuruskan dengan cara Islam oleh adik-beradik.

Fenomena ini sangat berbahaya. Jika memeluk agama lain secara terang-terangan dapat dikesan atau dihidu, tetapi mengikut agama lain ini agak sukar dikesan. Cara hidup bukan Islam mendekati orang ini sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta sehingga yang masih berbaki adalah nama sahaja.

Paling menyedihkan ialah apabila cara hidup dan berfikir bukan Islam ini kadang-kadang dipelopori sendiri oleh orang Islam atas nama kemodenan, kerencaman kehidupan, kebebasan, hak asasi dan macam-macam lagi.

Kadang-kadang, gaya hidup dan cara berfikir orang sebegini lebih berat daripada cara berfikir dan gaya hidup orang yang benar-benar telah murtad.

Justeru, penyelesaiannya dimana?

1 comment:

din said...

bagus ustaz