Monday, February 28, 2011

Mengapa Najib Marah al-Qardawi?

Syeikh al-Qardawi berfatwa bahawa darah Gaddafi boleh ditumpahkan kerana bertindak kejam dan zalim ke atas rakyatnya. Beliau turut berseru supaya tentera Libya tidak mendengar arahan dan perintah pemimpin kejam itu.

“Saya berseru kepada tentera Libya, jangan sama sekali mendengar arahannya supaya orang ramai di tembak. Saya katakan kepada kamu, sesiapa yang mampu di kalangan kamu untuk menumpahkan darahnya, lakukan. Sesiapa yang berupaya menembaknya, lakukan. Semua itu perlu supaya rakyat Libya boleh hidup tenang daripada kezaliman pemimpin gila ini.”

Menurut al-Qardawi, tidak harus taat kepada pemimpin dalam perkara yang menyanggahi syarak. Arahan Gaddafi supaya orang ramai di serang dengan jet pejuang adalah tindakan pencerobohan yang layak menerima hukuman bunuh.”

“Gaddafi sama sahaja dengan rakan sejawatnya daripada Mesir dan Tunisia. Dia tidak membaca sejarah. Kalau dibacanya pun tidak difahaminya. Kalau difahaminya pun tidak diamalkannya. Kedua-dua rakannya itu kecundang sebelumnya, tetapi dia tidak mengambil pengajaran.”

Jika rajin bacalah kenyataan al-Qardawi ini dalam laman webnya. Najib boleh meminta supaya Jamil Khir tolong bacakan dan terjemahkan untuknya. Kalau Rosmah ikut sama mendengarnya juga sangat bagus.

-------------------------------

El-Zahraa Inn, Sungai Petani

1 comment:

Anonymous said...

TERIMA KASIH USTAZ ATAS SOALAN CEPUMAS TU.

ana dok rasa sebabnya ialah DR Yusof al-qaradhawi "terlupa membalas jasa baik najib". ya lah...kan diberinya anugerah tokoh berprestij kepada beliau, sedangkan dr yusof terlupa untuk memberikan anugerah "Pemimpin darul khamari" kepada najib. nak bagi anugerah darul khadari tak boleh, sebab pak lah yang terlebih layak untuk menerimanya.

mungkin ada kebenarannya....