Monday, February 7, 2011

Perobohan Itu Keputusan Siapa?

Secara berterus-terang, bangunan yang dirobohkan itu ialah bangunan setingkat di MADI yang pernah menjadi bilik kelas dan asrama pelajar. Bahkan suatu ketika bangunan itu pernah menjadi bilik penginapan guru sekolah itu yang masih bujang.

Bangunan itu memang bangunan lama. ‘Foundation’nya pun hanyalah botol-botol yang disusun rapi. Setelah beberapa lama memang lantai koridornya mendap. Perkakasan tingkap memang reput dimakan anai-anai.

Setahun yang lalu struktur bumbungnya masih elok, kalau perlu hanya zingnya sahaja yang sudah reput yang perlu diganti. Tak tahulah, kalau selepas setahun sahaja habis semua struktur bumbungnya di’kenduri’kan oleh anai-anai.

Bangunan itu baru sahaja diperbaiki dan belanja pembaikannya juga besar. Lantai koridor yang mendap itu juga sudah diperbaiki. Walau pun struktur asasnya kurang teguh, kalau bangunan itu berisiko untuk runtuh, mungkin sudah lama runtuh, tetapi masih bertahan dengan baik.

Isu pertama:

Siapakah yang menentukan bangunan itu tidak selamat? Adakah ia ditentukan oleh seorang yang berkelayakan atau orang berkepentingan?

Isu Kedua:

Adakah keputusan perobohan itu dibuat oleh jamaah? Atau, keputusannya dibuat oleh individu yang ada ‘idea’ tertentu?

Isu Ketiga:

Adakah menjadi keperluan bangunan itu diruntuhkan dan keperluan itu sampai ke tahap ‘darurat’? Bukankah masih ada lagi ruang-ruang kosong di tempat lain untuk didirikan bangunan baru?

Isu Keempat:

‘Ad-darurah tuqaddar biqadariha’. Ma mi’yar at-taqdir? Wa man al-muqaddir? Hal yablugh al-muqaddir maqamahu? Apa kriteria yang digunakan untuk menetukan ukuran darurat itu? Darurat itu telah sampai ke tahap wajib diroboh atau bagaimana? Siapa penentu kriteria itu? Layakkah dia?

Isu Kelima:

Kalau benar- benar ingin merobohkan kerana kekurangan ruang, mengapa bangunan itu? Bukankah di sana ada bangunan-bangunan lain yang lebih uzur, lebih teruk dimakan anai-anai daripada bangunan itu? Mengapa bangunan itu yang dipilih?

Isunya bukan bangunan wakaf tidak boleh diroboh, dijual atau dibakar. Isunya ialah, adakah perobohan, penjualan atau pemusnahan itu benar-benar diperlukan? Isunya bukan boleh atau tidak, tetapi perlu atau tidak.

Sekiranya keperluan sampai ke tahap ‘darurat’, maka robohlah, juallah dan bakarlah. Tetapi kalau belum mencapai tahap itu, bolehkah bangunan itu dirobohkan?

Menentukan samada sesuatu bangunan selamat atau tidak bukan boleh diukur oleh sebarangan orang. Penentuannya perlu dilakukan oleh mereka yang berkebolehan.

Usah terlalu terpesona dengan penampilan lahiriah. Bangunan tinggi boleh dibina oleh sesiapa sahaja, malah tangga naik ke langit juga boleh dibuat. Orang tidak pernah memuji pembangun piramid walau pun dia hebat.

Namun seperkara lagi, jika keputusan merobohkan bangunan itu dilakukan oleh seorang sahaja, bukan oleh jamaah, atau keputusan merobohkan itu dibuat sebelum diputuskan oleh jamaah, atau jamaah membuat keputusan merobohkan bangunan itu kerana ingin membela individu yang mendahului keputusan jamaah…

Semua itu sesuatu yang sangat malang bagi jamaah ini.

16 comments:

Anonymous said...

semakin lama aku tengok si zol ni semakin loghat...

otak dah jadi tiga suku..

melalak mcm anjin gila... mengalahkan umno yang nak tengok PAS mampuih cepat.

aku tak nampak apa isu dia kalau dah ada keputusan nak robohkan apa2 pun...asalkan diputuskan dlm mesyuarat...

yang hang tu dok dlam mesyuarat ka..ka dok melalak sorang-sorang!

Anonymous said...

DAH MUFLIS ISU KA BRO ???

NAK ROBOH BANGUNA KENA TANYA ORANG RAMAI DULU KA...DAH TAK ADA BANGUNAN NAK DUDUK KA MELOMPAT2 DAN MENYALAK TAK TENTU PASAL...LU SAPA BANYAK TANYA ?????

DEPA ADA RANCANGAN TERTENTU, KAU TAK TAU APA-APA JADI TUKANG SIBUK PULA

ENGINEER KA LU BANYAK TANYA NI ????

CARILA TAJUK NASIONAL SIKIT....BODOH BETUI HANG NI

Anonymous said...

KEPUTUSAN AKU LA BODOH

Anonymous said...

Betul, tolong jawab dengan sebenar, perobohan bangunan itu keputusan siapa? Keputusan jamaah atau keputusan seorang?

Pewakaf

kepalabotolcocacola said...

to anonymous (february 7):

hang x payah laa nk menyamar.. hang ni mmg sorang yg mmg xlayak hidop atas dunia ni.. xkan laa hang xreti pikiaq langsong.. pikiaq laa rasional skit.. guna akal laa wei.. ka dah xdak akal??! ataupun dlm bahasa lain, g**a?? wei, hang memang bodo.. bapak hang x ajaq hang cara nak hidop ka hah!!?? ka hang ni anak h***m?? bangunan tu mana bley roboh ikut suka hati.. bangunan wakaf tuu.. hang ingat senang2 ka org nak wakaf hah??! kot laa hang nak wakaf.. tp, orang mcm hang ni memang xreti apa, tambah nak wakaf, lagi laa xmau.. nak tau sesuatu, pewakaf dah dianayai oleh "hampa".. dan dia boleh dakwa hampa kat "sana"... aq memang laa xdak hak nak cakap hampa ni boleh masuk neraka ka dak.. ni hak Tuhan.. tp, nampak gaya mcm tu laa... kepada pewakaf, harap Allah memberkati hidupmu di dunia dan akhirat...

kepalabotolcocacola said...

perobohan tuu keputusan "jemaah" yang kononnya nak membangunkan tempat tuu.. aq xtau laa kot2 sekolah tu berjaya dibangunkan semula mcm ia berjaya dinaikkan sedikit darjatnya dulu.. sekolah tuu dulu pernah dapat high expectation dari masyarakat dulu.. tapi, itu dulu... xtau laa kot "jemaah" la ni mampu buat mcm orang dulu buat untuk bangunkan sekolah tuu.. orang bodo, mana laa nak reti pikiaq apa2.. huh, manusia zaman sekarang......

Anonymous said...

Manyak pusing punya olang. Kejap isu boleh tak boleh roboh kemudian perlu tak perlu pula.

Bro! sudah-sudah lah, jom bekerja bersama jamaah. Jangan menjadikan diri kita punca rosaknya jamaah..

Anonymous said...

Ostad Zol mudirkah lagi disitu?

Adakah ostad zol telah berjaya membina Maahad Tahfiz yg diimpikannya?

Adakah Ostad Zol masih mendiami perkampungan MADI?

Adakah Ostad Zol sedang meracau???

Anonymous said...

nak uruskan MADI pun dah kacau bilau...macam mana nak uruskan negeri ni.....ni ka parti nak uruskan negara....

Anonymous said...

terima kasih ust zol kerana menanam bibit perpecahan dalam jamaah.

semoga Allah balas "jasa" anda.
Tolong kirim salam nnti pada abdullah ubai.

Anonymous said...

kalau hati tengah suka, silau kaca dianggap permata
kalau hati tengah benci, kebenaran pun dianggap dusta
adat mulut para penguasa, cakap dia betol semua
bila mulut dah takda kuasa, belum tentu esok & lusa
pesan buat sahabat2, tinggalkanlah sengketa, ikhlaslah kerana Allah. berilah kemaafan. terimalah kelemahan dengan berlapang dada. setiap penyakit ada ubatnya. disana pasti ada sinar bahgia. InsyAllah

Anonymous said...

woi geng pimpinan pas perlis. dulu ustaz mad ali hampa panggil balik perlis, lepas tu hampa buang dia mcm tu saja dari madi,la ni bangunan yang banyak nostalgia kehidupan di madi pulak hampa nak robohkan.. bodo la hampa ni. macam ni nak pimpin pas perlis, berapa kerat sangat la pimpinan pas perlis ni mengaji tinggi2. hak sorang tu mengaji di mesir pun tak habis dahhh mengaku jd mudir madi.. mangkaq betoi la hampa ni,
dekat umno hampa kata macam2 itu tak betoi.ini tak betoi. padahai hampa ni teruk lagi pada umno pun ada..

Syed Abu Bakar said...

Wahai pengomen sekali, sikap kalian membuatkan orang benci dengan PAS, seolah-olah apa yang dibuat oleh pemimpin pas tidak boleh dipertikaikan.. pemimpin kita maksum ka?
cuba jawab persoalan yang ditimbulkan oleh penulis dengan baik..
salah ka seorang tenaga kerja yang berjasa memberi pendapatnya?
komenlah dengan nama sebenar.. nak tengok sikit sapa!!

Anonymous said...

Ustaz, betoi ka nta tak bayaq infaq wajib (brp percent tah) pada PAS hasil dari duit pencen nta yg jd YB tu?sampai ke la? apa betoi ka?

Lg 1, xbaik nta tulis yg bukan2 dlm blog nta ni, Hj Mae pun dah pesan awai2 kan? tulih hak elok.betoi dak?

Lg 1, jgn lupa mai usrah kat Titi Midin selasa malam rabu ni no...,

~Pensupport tika ustaz jd YB dulu

Zolkharnain Abidin said...

Untuk Anonymous Feb 14, 2011, 9:39 AM

1. Jom kita minum teh tang mana-mana, saya cerita semua sekali benda yang awak nak tau tu. Amik no tel saya dengan cikgu nan atau kapten husin atau tinggal no tel awak dekat depa nanti saya kontek. Toksah dok jadi anony... ok...

2. Di titi midin tu usrah ka kuliah? Bagi ketahwan elok-elok.

kepalabotolcocacola said...

ha3.. anonymous yg duk maki2 tu mmg pnakut.. duk maki kot belakang ja.. mcm jantan xdak teloq.. pengecut.. aq rasa mmg salah pilihan bini dia kawin ngan laki yg xdak teloq mcm dia.. penakut hampas.. xdak maruah langsung... boleh belah laa wei anonymous..