Monday, May 10, 2010

Mengapa Ada 'Musang' Dalam PAS?

Ayam biasanya adalah santapan musang. Walau pun musang bijak, tetapi memerangkap ayam bukanlah kerja senang. Silap perkiraan, mata musang menjadi buta dipatuk ayam bapak.

Justeru musang perlu mempelbagaikan taktik untuk memerangkap ayam. Salah satu taktik berkesan ialah menyusup masuk ke dalam reban ayam dengan rupa ayam.

Maksudnya, musang perlu berlagak, berkokok, melompat, mematuk, mencakar, dan paling penting berbulu ayam untuk mengelak diperasani oleh ayam bahawa yang masuk adalah musang.

Di zaman nabi wujud manusia bernama Ibnu Ubai. Adakah nabi tidak tahu Ibnu Ubai adalah ‘musang’? Nabi tahu, cuma bertindak ke atas ‘musang’ adalah sukar. Nanti dituduh sebagai bertindak ke atas sahabat sendiri.

Perlu diakui dalam PAS juga ada ‘musang’. Ada ‘musang’ yang dibiayai untuk menjadi ‘ayam’. Ada juga ‘musang’ yang menjadi ‘ayam’ untuk menarik perhatian musang sebenar supaya dia diterima dengan istimewa dalam kalangan musang.

Mengapa ada ‘musang’ di dalam PAS?

Pertama, orang PAS baik-baik dan bersedia menerima sesiapa sahaja menjadi kawan. Kedua, PAS perlukan ramai petugas. Ketiga, PAS memerlukan kebolehan yang pelbagai. Keempat, PAS kekurangan sumber kewangan. Kelima, PAS ingin dilihat sebagai parti yang terbuka. Dan banyak lagi.

Sesiapa sahaja yang sanggup bersama PAS, bertugas untuk PAS, ada kebolehan yang berlainan dan bersedia bekerja dengan pembiayaan yang minimum, dengan senang hati orang itu diterima untuk bertugas dengan PAS.

Apatah lagi jika yang tampil itu adalah bekas atau berpura-pura menjadi bekas orang parti lawan. Dia diterima dengan lebih senang hati. Bahkan kadang-kadang dilayan melebihi orang PAS asal atau lama.

Sikap sebegitu betul dan tidak salah. Cuma, dengan apa yang berlaku kebelakangan ini kepada PAS, nampaknya PAS perlu lebih berhati-hati atau lebih hazar (berjaga-jaga).

Kalau Rasulullah pernah ‘ditegur’ oleh Allah supaya baginda tidak mengalihkan perhatian daripada para sahabat setia baginda walau pun mereka miskin dan lemah, apa salahnya PAS juga diingatkan supaya jangan terlalu ghairah dengan mereka yang ingin berkhidmat kepada PAS tanpa langkah berjaga-jaga.

Harap-harap selepas ini semakin banyak ‘musang’ yang terlondeh bulu ayamnya dan mendedahkan identiti sebenarnya bahawa dia adalah musang.

3 comments:

Anonymous said...

paling banyak musang yang berstatus ketua kampong dengan jkkknya..... bergelut nak dapatkan jawatan ketua kampong, dalam poket masih ada sijil keahlian amno.... bila dah dapat jawatan baru nak daftar jadi ahli pas!!! apa, ahli pas yang selama ini berkerja siang malam tak layak ke??? itulah keadilan didalam pas....

Anonymous said...

salam ustaz,

kalau pemimpin itu musang macam mana?

cab

Anonymous said...

sembelih jer