Sunday, October 24, 2010

Fathul Bari Punya Masa Depan Politik

Fathul Bari orang Perlis. Rumah keluarganya di Arau. Ayah dan ibunya memang dikenali ramai. Saya dan keluarga ini saling kenal-mengenali tetapi tidaklah rapat sangat. Namun begitu, secara peribadi saya ada kenangan tersendiri dengan keluarga ini.

Malah ketika berjumpa dengan ayah Fathul Bari di sebuah bank di Kangar beberapa bulan yang lalu, ketika menutup perbualan dengannya saya mengungkapkan, “Ustaz, bagi saya ustaz seperti ayah saya.” Dia tersenyum penuh makna.

Pada bulan lepas juga saya berhubung dengan ayahnya melalui telefon kerana ada bantuan yang ingin saya pohon. Walau pun apa yang diharap itu gagal, tetapi saya berpuashati dengan usaha ayahnya untuk membantu saya.

Semasa saya mula-mula menetap di Perlis, Fathul Bari masih anak-anak. Ketika itu apabila ditanya apa cita-citanya, dia akan jawab nak jadi Mufti. Mungkin teruja dengan kedudukan ayahnya sebagai Mufti.

Setelah 18 tahun berlalu, saya tidak menyangka Fathul Bari akan masuk Umno. Sebab, sepengetahuan saya, latar belakang keluarga ini bukan rapat sangat dengan Umno. Bahkan, mereka lebih rapat dengan PAS jika dilihat sejarah keluarga.

Saya percaya juga, suatu ketika di dalam jiwa ayahnya masih ada ruang-ruang yang terisi dengan ruh perjuangan PAS. Cuma mungkin tidak terserlah kerana sesuatu yang hanya beliau mengetahuinya.

Namun kini setelah Fathul Bari masuk Umno saya tidak tahu adakah ruh perjuangan PAS itu masih wujud di dalam jiwanya seperti dulu.

Saya katakan bahawa, ayahnya memang orang baik dan Umno mengambil kesempatan dengan sifat baiknya itu.

Orang yang membawa keluarga ini rapat dengan Umno adalah Shahidan Kassim. Shahidan memang licik dan berani. Dia sanggup buat apa yang orang lain tidak sanggup buat.

Pada suatu ketika saya tidak percaya ketika diberitahu bahawa Dr Asri akan jadi mufti Perlis. Sepengetahuan saya, Dr Asri lebih serasi dengan cara perjuangan PAS berbanding Umno.Mana mungkin pelawaan orang kuat Umno itu diterima.

Tetapi itulah kelebihan Shahidan, dia boleh membuat sesuatu yang di luar jangkaan. Akhirnya Dr Asri jadi orang yang rapat dengan Shahidan sampai sekarang.

Kini Shahidan bukan sekadar berjaya membawa keluarga Fathul Bari semakin serasi dengan Umno, bahkan dengan kehendak Yang Maha Kuasa, keluarga Shahidan dan keluarga Fathul Bari bertambah intim dengan ikatan persemendaan. Mereka berbesan.

Kini Fathul Bari sudah jadi orang kuat Umno. Saya yakin Shahidan sedang mempercaturkan sesuatu untuknya. Walau pun Shahidan bukan orang nombor satu Umno di Perlis, tetapi bisanya walau pun tidak mengatasi Md Isa tetapi dikira setanding. Dia masih ketua Umno bahagian Arau.

Kerusi parlimen Arau kini disandang adik Shahidan, Ismail Kassim. Tidak mustahil Shahidan akan menyerahkan kerusi DUN Tambun Tulang yang dipegangnya kepada Ismail dan kerusi parlimen Arau diserahkan kepada Fathul Bari.

Atau pun, kerusi Tambun Tulang diserahkan terus kepada Fathul Bari dan Shahidan boleh menggilapnya sebagai pemimpin masa hadapan di Perlis. Dengan cara itu, tangan Shahidan masih wujud dalam kerajaan negeri Perlis.

Saya percaya ini bukan mustahil berdasarkan situasi semasa. Fathul Bari tentu akan dihadiahkan sesuatu oleh Najib dan hadiah yang paling bernilai adalah kerusi.

Pada pandangan saya, jika Fathul Bari bertanding di Perlis, samada kerusi DUN Tambun Tulang atau parlimen Arau, saya percaya dia akan menang. Dan jika PAS bertanding di kerusi itu menentang Fathul Bari, PAS akan kalah.

Mengapa saya berkata begitu? Saya ada jawapannya. Namun di sini bukan tempatnya untuk saya mengemukakan jawapan itu.

----------------------------------------

Kampong Kubang Paya, Arau – lebih kurang satu km dari rumah keluarga Fathul Bari – 6:34 pm.

6 comments:

Abu Nafis said...

Kerana dia (Shahidan) seorang yang sangat peramah, mengambil berat? Saya tak tahu...tapi ada seorang kawan saya mengaji di Aceh memohon bantuan dengan menulis surat kepada semua Menteri Besar dan Ketua Menteri dan hanya Shahidan yang membalas dengan memberi sedikit wang. Hingga sekarang Shahidan diwiridkan selalu akan kiriman wnagnya

Manjungmari said...

Salam Ustazz...

Tahniah..Ustaz dah menghalang sebelum perkara ini berlaku....moga-moga diberkati Allah.

syairah said...

saya menyertai perjuangan Islam melalui wadah PAS bukan sebab orang tetapi kerana Allah swt..

kalau saya salah seorang yang menyertai PAS sebab orang, tentu saya akan jadi antara buih2 di lautan, mudah ditolak ke kiri atau ke kanan

Tinta.Muallimah said...

Prcayalah telahan saya ini....fathul bari x kan kemana...nasibnya nanti sama spt Amran kasimin, Ust Nakhaei dan Ustaz Firdaus(mantan imam Masjid negara..)malukut tepi dacing je....

Anonymous said...

fathul bari masuk umno bukan sebab shahidan , akan tetapi zamihan yang menjadi tali barut pembwa fitnah berkenaan JI .

Anonymous said...

budak ini bagaikan ombak , sekali pasang .. jagalah .. harapan saya dia masuk pas , sbb mmg betul keluarga ini merupakan keluarga pas .. namun disebabkan hubungan baik dgn shahidan menyebabkan ramai org kampung menyangka mereka UMNo dan tidak bersama mengikuti jemaah di surau hutan kandis , sekian lama dianggap umno maka lebih baik hidup dlm umno daripada mencuba bebaik dgn pas namun dituduh umno