Monday, October 25, 2010

Najib Ingin Jadi Nebuchadnezzar?

Pemimpin-pemimpin yang bongkak dan sombong akan meninggalkan sesuatu yang membuktikan kebongkakan dan kesombongannya. Biasanya peninggalan itu berupa timbunan batu dan pasir yang tinggi dan besar.

Firaun meninggalkan timbunan batu dan pasir yang dipanggil piramid. Raja Bukhtanassar (Nebuchadnezzar) meninggalkan timbunan batu dan pasir bernama Taman Tergantung Babylon. Ada lima lagi timbunan batu dan pasir yang tersenarai sebagai tujuh benda ajaib di dunia.

Kecuali piramid, timbunan batu dan pasir yang lain kebanyakkannya sudah musnah akibat banjir, gempa bumi atau terbakar.

Inilah kerja manusia sombong dan angkuh, meninggalkan timbunan batu dan pasir. Rakyat dikerah untuk menimbunnya demi nafsu serakah mereka. Mereka memacak bendera kesombongan di atas timbunan batu dan pasir yang bercampur-baur dengan keringat dan air mata rakyat tertindas.

Semua peninggalan timbunan batu dan pasir itu hanya menjadi tontonan sahaja. Tiada apa yang diperolehi oleh rakyat terbanyak samada ketika timbunan batu dan pasir itu masih teguh apatah lagi setelah ranap menyembah bumi.

Apa yang rakyat Mesir dapat daripada piramid? Kecuali beberapa kerat orang Arab yang jadi jaga pintunya atau memegang tali kekang unta ke sana ke mari membawa pelancong yang tak pernah naik unta?

Rakyat terbanyak hanya memerhati dari jauh timbunan batu dan pasir itu sambil menyumpah-nyumpah pembinanya yang bersemadi di dalam kotak kaca di Muzium Kaherah, Ramses II.

Najib juga ingin mempamerkan kesombongannya dengan menara 100 tingkat. Menara itu hanya timbunan batu dan pasir.

Adakah dia ingin dikenang dengan menara itu atau dia ingin dikutuk? Percayalah, rakyat negara ini akan mengutuknya, pelajar yang tidak dapat biasiswa akan mengutuknya, anak miskin yang makan roti dengan jem seperti dalam laporan Ketua Audit Negara akan mengutuknya.

Bilakah mereka akan mengutuknya? Selepas dia sudah tidak ada lagi. Seperti rakyat Mesir yang mengutuk Firaun dengan peninggalan piramidnya.

Jika kita berbual dengan rakyat Mesir, ramai yang berbangga kerana negara itu ada Jamal Abdul Nasir. Walau pun Jamal Abdul Nasir ada sejarah hitamnya, tetapi budinya kepada rakyat ada juga yang mengenangnya. Dia dipuji kerana jasanya itu walau pun piramid bukan dia yang membinanya.

Berbuallah dengan rakyat Mesir, adakah di kalangan mereka yang pernah memuji Firaun? Sedangkan piramid dibina olehnya.

Kalau Najib inginkan supaya rakyat Malaysia mengutuknya 30 atau 40 tahun lagi, binalah menara 100 tingkat itu. Tentu akan ada rakyat Malaysia yang akan mengajar anak cucunya kencingkan kubur kamu wahai Najib.

Tak percaya, buatlah.

No comments: