Wednesday, December 29, 2010

Timbus Dengan Wang

Ada dua perkara yang terlintas dalam fikiran saya apabila terbaca mengenai amah Indonesia dikatakan ‘diperlakukan sedemikian rupa’ oleh salah seorang orang besar Malaysia. Saya tidak bersetuju jika dikatakan ‘perlakuan sedemikian rupa’ adalah budaya orang besar negara ini.

Pertama, kisah Yusof digoda untuk ‘melakukan sedemikian rupa’ oleh isteri menteri Mesir yang diabadikan oleh al-Quran. Beliau menetap di rumah menteri itu. Ketika ketiadaan menteri di rumah, Yusof digoda tetapi gagal.

Menteri, suami wanita itu memang bermasalah. Wanita itu kekal perawan walau pun sekian lama berkahwin. Ditambah pula dengan keperkasaan Yusof, menasabah wanita berkenaan tergoda. Manakan tidak, bukan sekadar dia yang tergoda malah wanita Mesir yang lain turut terpotong jari kerana terpegun dengan ketampanan Yusof.

Namun sudahnya, wanita itu menjadi permaisuri Yusof jua. Demikianlah aturan Tuhan semesta alam. Segalanya berakhir dengan keindahan dan keberkatan.

Kedua, Nabi saw menjanjikan bayangan arasy kepada mana-mana lelaki yang mampu menolak ajakan wanita cantik dan kaya untuk ‘melakukan sedemikian rupa’. Ungkapan ‘saya takutkan Allah’ adalah tiket kelayakan mendapat bayangan arasy itu.

Bukan senang seorang lelaki ‘takutkan Allah’ dalam situasi semuanya terhidang. Mengkuliahkan hadis itu kepada orang ramai di surau memang mudah, namun menghadapi realiti belum tentu semudah menyampaikan kuliah.

Kedua-dua situasi di atas, ‘perlakuan sedemikian rupa’ dipelopori oleh wanita. Kedua-dua wanita terlibat adalah cantik dan kaya. Mengapa cantik, mengapa kaya?

Kalau tidak cantik tentu godaannya tidak setara mana. Kalau lelaki tidak bersedia ‘melakukan sedemikian rupa’ kerana tiada tarikan kecantikan, tentulah lelaki itu tidak hebat. Yusof dan lelaki yang dijanjikan bayangan arasy hebat kerana digoda wanita cantik.

Bagitu juga kalau tidak kaya. Wanita menanggung risiko lebih besar berbanding lelaki jika ‘perlakuan sedemikian rupa’ berlaku. Namun mengapa wanita kaya sanggup?

Sudah tentu kerana kekayaan mampu menutup lubang-lubang mulut atau apa-apa sahaja lubang yang boleh ditutup dengan wang. Pendek kata, ‘perlakuan sedemikian rupa’ boleh ditimbus dengan timbunan wang.

Sehingga kini belum nampak penghujung kepada episod yang didedahkan oleh adik kepada amah itu. Ada NGO sedang menyiasat kebenaran dakwaannya. Kita tidak perlu lebih lajak daripada laju kerana ada risiko hukum agama di situ.

Akhirnya, bolehkah timbunan wang menutup kesemua itu?

1 comment:

Anonymous said...

salam,

tuan lim guan eng pernah masuk penjara kerana ini juga

DEMI KELANSUNGAN KETUANAN MELAYU