Saturday, July 3, 2010

Anti-istana Pulak...

Orang yang pernah menerima jolokan ‘Mat Kotak’ ini menuduh Malaysiakini dan The Star anti-istana. Oleh kerana semua ‘istana’ adalah Melayu, maka dikaitkan bahawa kedua-dua akhbar itu turut anti-Melayu.

Baginya, apabila laporan berkaitan sekumpulan pekerja asing yang bekerja membina istana tidak dibayar gaji, maka laporan itu adalah anti-istana dan anti-Melayu.

Sama ada pekerja itu dibayar gaji sewajarnya atau tidak, itu adalah isu yang berasingan. Isunya ialah, Ezam mengaitkan laporan kecuaian kontraktor pembinaan membayar gaji kepada pekerja membina istana sebagai anti-istana.

Serentak dengan itu juga, oleh kerana Malaysiakini diketuai oleh seorang yang bukan Melayu, maka bukan Melayu yang melaprkan kecuaian kontraktor itu juga dikaitkan dengan perbuatan anti-istana dan anti-Melayu.

Ini senjata lama yang diasapkemenyankan semula oleh Ezam. Senjata ini diguna olehnya untuk menikam musuh politiknya. Apabila Ezam menyebut dia akan lawan Steven Gan habis-habisan, maknanya Ezam menobatkan Malaysiakini sebagai musuhnya.

Senjata yang diguna oleh Ezam untuk menjerat Malaysiakini adalah senjati anti-Melayu dan anti-istana. Kebetulan pula Steven adalah bukan Melayu. Memang senjata anti-Melayu cukup berbisa.

Kecuali ada maklumat terselindung, mengaitkan laporan kecuaian kontraktor membayar gaji pekerja yang membina istana dengan anti-istana agak keterlaluan.

Istana itu bukan dibina oleh ‘istana’. Pembiayaannya juga bukan keluar langsung dari ‘istana’. Kontraktornya juga bukan ‘istana’. Pekerja yang tidak dibayar gaji itu juga bukan bekerja dengan ‘istana’.

Maka, apa kaitannya isu tidak bayar gaji pekerja dengan ‘istana’?. Apa kaitan laporan itu dengan anti-istana? Kontraktor yang tidak bayar gaji pekerja, pemilik akhbar yang melaporkan pula dikaitkan dengan anti-istana, bagaimana?

Boleh diyakini bahawa kontraktor yang dilantik untuk membina istana itu adalah kontraktor Umno. Kalau sekadar lima orang pun tidak dibayar gaji, maknanya kontraktor Umno tidak membayar gaji pekerja. Itu tetap suatu kecuaian.

Disebabkan kontraktor Umno tidak membayar gaji pekerja, maka sebenarnya yang tidak membayarnya adalah Umno. Oleh kerana yang dibina itu adalah, maka Umno anti-istana. Kalau Umno anti-istana maka Najib yang jadi ketua Umno juga anti-istana. Adakah kaitan sebegitu menepati disiplin ilmu mantik?

Pembinaan istana itu dikata ‘istana air mata’ kerana air mata rakyat tumpah kerananya. Bukan kerana istana tetapi kerana kecuaian kontraktor Umno.

Ezam bela siapa sebenarnya?

Ezam bukan bela istana, tetapi kontraktor yang bina istana itu. Kalau pun Ezam nak bela kontraktor Umno itu, dia tidak perlu mengaitkan pelapor kecuaian kontraktor dengan anti-istana.

Untuk pengetahuan Ezam, rakyat sudah masak dengan taktik Umno. Selepas orang menunggu isi kotak yang didakwa ada enam, tujuh, sebelas, dua belas tak muncul-muncul, Ezam usahlah memanggung kepala dengan isu anti-istana pula.

1 comment:

NIZAM MAT SAARI said...

sejak ezam keluar PKR, saya juga sudah hilang keyakinan dan penghormatan kepadanya. Titik.