Tuesday, November 30, 2010

Bangun Sambil 'Gabuih Ponggong'...

Pandangan Dr M bahawa tidak perlu ada lagi bangunan pencakar langit yang baru selepas bangunan Petronas 88 tingkat mungkin tidak disenangi oleh ramai pemimpin Umno. Bukan kerana mereka bimbangkan tidak wujud bangunan atau ruang yang tidak boleh disewa atau dijual, tetapi mereka bimbang mereka tidak berpeluang lagi buat duit atas angin.

Kebimbangan mereka bukan kerana kepentingan negara tetapi kerana kepentingan peribadi mereka. Bagi mereka, apa yang jadi kepada negara tidak penting tetapi apa yang bakal berlaku kepada poket mereka adalah lebih mustahak.

Di Perlis misalnya, apabila kerajaan memutuskan untuk membuka universiti di sana, ramai pemimpin Umno berebut-rebut membeli ruang-ruang bangunan baru yang dibina. Bagi yang tidak berkesempatan membeli pula, mereka berebut-rebut untuk menyewanya daripada pemilik bangunan.

Mengapa? Sebab mereka berpeluang untung di atas angin. Disebabkan universiti yang dibina itu belum memiliki kampus tetap pada masa itu, maka pemimpin Umno ‘mengarahkan’ supaya bangunan yang mereka beli atau sewa itu disewakan kepada universiti berkenaan.

Pemimpin Umno membeli atau menyewakan bangunan itu dengan kadar rendah dan mereka menyewakan pula kepada universiti berkenaan dengan harga yang tinggi, berlipat kali ganda. Mereka untung atas angin sahaja dengan tindakan itu.

Bukan sukar juga untuk pemimpin Umno membeli atau menyewa ruang-ruang bangunan untuk dimiliki sebab mereka punya kuasa. Jika mereka ingin meminjam daripada bank juga tidak bermasalah sebab mereka berkuasa juga.

Sebab itu Najib tidak bimbang untuk membina bangunan berapa ratus tingkat pun sebab duit itu bukan duit poket beliau tetapi adalah duit negara. Apa-apa hal terjadi, yang menanggung akibatnya adalah negara.

Jika ditakdirkan projek mega itu berpotensi, pemimpin Umno yang untung. Jika ditakdirkan sebaliknya, mereka tidak rugi apa-apa.

Paling teruk pun mereka kalah dalam pilihanraya dan tidak memegang jawatan lagi. Masalah negara selepas itu ditanggung oleh parti yang mengalahkan mereka. Mereka tetap bangun bangun sambil ‘gabuih ponggong’ sahaja.

Pemimpin Umno tidak pernah rugi apa-apa. Jika projek itu berdaya maju mereka untung. Jika sebaliknya pun mereka tetap untung.

Yang rugi adalah negara.

-----------------------------
Kuala Lumpur - 3: 10 pm

3 comments:

tungkaran hati.blogspot said...

Betui tu....tapi perjuangan PAS lebih bermaruah tanpa PKR dan DAP.
Keujudan PAS dalam PR hanya sebagai Babi tunggangan sahaja.
Tak percaya? Tanyalah sama Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang.

Anonymous said...

klu untung atas angin tu dikembalikan pda rakyat berapa punya untung kita sekarang

NAMEWEE TAK BERSALAH-NAZRI

Anonymous said...

tungkaran hati

sabarlah... untuk Pas bergerak sendiri mengambil alih tampuk pimpinan kuasa negara adalah hampir mustahil..