Wednesday, November 10, 2010

Warak Si Lebai

Teringat saya sebuah hadis mengenai seorang lelaki Bani Israel yang membunuh 99 orang. Dia menemui seorang rahib supaya membimbingnya untuk bertaubat. Namun rahib itu membuat kesimpulan, pintu taubat untuknya telah tertutup. Rahib itu pula dibunuhnya, genap 100 orang.

Selepas itu lelaki itu menemui seorang alim. Orang alim itu memberi harapan kepadanya bahawa pintu taubat sentiasa terbuka untuknya. Dia dibimbing supaya membina hidup baru dalam suasana yang lebih baik. Dia disaran supaya menetap di tengah-tengah orang soleh.

Namun lelaki itu mati ketika dalam perjalanan ke tempat yang ditunjukkan oleh orang alim itu.Mayat lelaki itu menjadi rebutan antara malaikat azab dan malaikat rahmat.

Setelah dihakimi oleh malaikat lain, akhirnya lelaki itu diserahkan kepada malaikat rahmat. Kisah ini diriwayatkan oleh Muslim di dalam sahihnya, bab ‘Diterima taubat pembunuh sekali pun ramai yang menjadi mangsanya’.

Rahib yang memutuskan bahawa pintu taubat untuk lelaki itu tertutup sama seperti ‘Lebai’. Gelaran lebai diberikan oleh masyarakat Melayu kepada mereka yang sering berkupiah atau berserban, sering memimpin upacara keagamaan setempat.

Lebai biasanya warak, gemar beribadat, boleh mengajar agama, walau pun tidak boleh berbahasa Arab. Jika ada yang boleh berbahasa Arab, dalam masyarakat Melayu, mereka tidak dipanggil lebai tetapi dipanggil tok guru.

Kadang-kadang warak lebai mengatasi warak tok guru. Lebai berjalan tunduk, mengelak jauh jika ternampak anjing takut terkena najis, makan dengan tiga jari, tidak suka duduk di atas kerusi ketika makan dan sangat sensitif dengan babi.

Babi bukan sekadar tidak boleh dimakan, menyentuhnya pun tidak boleh. Bahkan terhidu baunya pun dikira suatu kesalahan. Kalau ada lori anjing lalu, dia menyingkir takut terpercik air babi yang lalu. Babi adalah najis.

Seorang MP Malaysia, dengan kupiah putih yang tidak pernah lekang, nampak warak, kalau dia duduk di kampong zaman dulu-dulu tentu dia akan dipanggil lebai. Tentu tahlil, cukur kepala, doa pulut kuning akan diserah kepadanya untuk mengetuainya.

Lebai akan dicari apabila ketiadaan atau keuzuran tok guru. Selama ada tok guru, biasanya lebai hanya menjadi pengikut sahaja. Kalau lebai ada semajlis dengan tok guru, biasanya tok guru akan meminta lebai mengendalikan tahlil. Itu memang sesuai dengan lebai.

Tetapi orang tidak bertanya masalah agama kepada lebai. Orang juga jarang berguru masalah agama dengan lebai. Masalah agama terutama yang berat-berat tetap dirujuk kepada tok guru. Lebai dicari untuk tahlil dan upacara pulut kuning sahaja.

Orang tahu, lebai baik tetapi lebai bukan tempat merujuk masalah agama. Jika masalah agama dirujuk kepada lebai, dibimbangi jawapannya adalah sama macam jawapan rahib kepada lelaki Bani Israel tadi. Benda yang boleh dikata tidak boleh dan benda yang masih terbuka dikata tertutup.

Lebai ingin membuktikan kepada semua orang bahawa dia warak dan sentiasa warak, walau pun waraknya itu tidak ditunjangi ilmu. Akhirnya, jika berdasarkan warak saja, lebai membuat keputusan yang salah.

Lelaki Bani Israel tadi pada awalnya bertanya kepada lebai, dan jawapan lebai itu memakan dirinya sendiri. Namun lelaki itu beruntung sebab selepas itu dia bertemu dengan tok guru – orang alim.

Orang alim tersebut membuka jalan penyelesaian kepada masalah yang dihadapinya. Jika masalah agama dirujuk kepada lebai yang jadi MP Malaysia itu, alamatnya makin jauhlah manusia daripada Islam.

4 comments:

Amri Mat Saaid said...

mmmm nice article USTaz

aburazeen 2 said...

dulu masa panas isu UG, iklim politik kalangan ahli Pas tak izinkan sesiapapun defend Hasan Ali sekalipun dia tak bersalah.

dalam iklim politik PR kini, siapa sanggup defend zul nordin sekalipun dia tak dibuktikan bersalah.

dulu ana defend Hasan Ali tika beliau disembelih oleh sahabat ana Khalid Samad ( lihat arkib khalidsamad.com tentang HA ).

kini ana tidak defend zul, tapi tidak juga setuju zul dilanyak oleh media siber.

minta ustaz buktikan tang mana salahnya zul.

Hasmadi Bin Hamdan said...

SaIam...
Zul saIah sebab dia tidak tahu tapi pura2 tahu. kaIau rajin, jengukIah pendapat saya ttg ketidakfahaman ZuI ttg isu nama AIIah.

Hasmadi Hamdan
hasmadi.blogspot.com

sayong said...

tok guru pun kalau tak ngaji bab hati, bab nafsu, dok rasa diri semua baguih saja bahaya jugak. dok konfiden aku dah hapal quran,ada sijil mcm...tp sifat2 mazmumah dlm diri tak kenai, nak kenai pulak bukan takat baca buku/kitab tp perlu mengadap guru yg mursyid, yg dah melalui tingkatan2 amal dan penyucian diri