Saturday, June 19, 2010

Apabila PM Fikirkan Nama Kucing

SATU - Mungkin untuk menarik simpati peminat kucing, mungkin untuk menunjukkan kepada umum bahawa beliau seorang yang penyayang, atau mungkin kerana Rosmah adalah aktivis persatuan penggemar kucing, maka Najib pun berinteraksi dengan umum mengenai kucing.

Cuma kucing yang dibeli itu adalah kucing Parsi, bukan kucing tempatan.

Kucing itu mungkin bertuah pada hari dia dibeli kerana dibelai dan didukung oleh PM, tetapi selepas itu tentulah kucing itu akan dilayan oleh pekerja di rumah PM saja. Namun dia tetap bertuah kerana dapat tinggal di rumah PM.

Najib benar-benar orang politik. Apa sahaja yang boleh dijadikan modal politik, modal sokongan orang, maka benda itu akan dipolitikkan termasuk kucing.

Kalau hari ini Najib mendokong kucing untuk menarik perhatian peminat kucing, mungkin besok atau lusa dia akan mendokong binatang lain pula untuk menarik perhatian peminat binatang itu termasuk ayam atau anak lembu. Semua itu boleh dilakukan selepas acap kali kelihatan Najib mendokong anak orang.

DUA – Mengapa Najib sanggup berinteraksi dengan orang ramai pasal kucing saja? Najib sebenarnya tahu tahap cerdik politik rakyat negara ini.

Saya masih ingat kata-kata seseorang apabila dia nampak seorang wakil rakyat naik kereta mewah masuk kampong. Dia kata, “Apa salahnya dia pakai kereta mewah? Itulah tanda dia pandai mengurus duit.”

Pada hal orang yang memberi komen begitu sekadar naik Honda Cup cabuk tanpa ‘signal’.

Kalau itulah tahap celik politik rakyat negara ini, tentu akan ada orang yang melihat Najib dukung kucing akan berkata begini, “Tengok PM kita, kalau dengan kucing pun dia begitu sayang, tentulah dengan kita juga dia sayang.”

Hasilnya apa? Hasilnya ialah apa sahaja yang pernah dikaitkan oleh umum dengan Najib seperti kes warga M******a dan sebagainya boleh terpadam dengan aksi dukung kucing sahaja.

TIGA – Saya juga pernah tengok gambar TG Nik Aziz dukung anak kambing tetapi tidaklah pula selepas itu dia berinteraksi dengan umum untuk minta pandangan mengenai nama kambing itu.

Maksudnya, samada TG Aziz atau Najib, dan orang lain juga, naluri sayang kepada binatang memang wujud. Kalau orang biasa berinteraksi sesama mereka diruang maya untuk bertanya nama bintang, itu mungkin perkara biasa.

Tetapi apabila yang berinteraksi itu adalah seorang PM, bertanya nama untuk seekor kucing, dan ada cadangan tentulah cadangan itu perlu diambil kira untuk tidak mengecilkan hati pencadangnya. Apabila cadangan itu banyak tentulah perlu diteliti satu persatu kemudian menimbangkan yang mana sesuai. Seterusnya… seterusnya….

Bayangkan berapa banyak masa yang diambil oleh seorang PM untuk selesaikan masalah nama anak kucing Parsi. Bukankah PM perlu fikirkan banyak perkara selain nama seekor kucing? Adakah gaji seorang PM dibayar untuk fikirkan dan selesaikan nama seekor anak kucing?

Entahlah… kalau ya pun nak tenangkan fikiran dengan seekor kucing, usahlah dihebohkan kepada orang lain. Nampak sangat politiknya. Taruklah nama apa pun, kucing tetapi kucing. Awak tu PMlah...

No comments: