Sunday, June 27, 2010

Masuk Umno - Gertakan Atau Lonjakan

Ada orang yang menganalisa kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama ke dalam Umno itu begini.

40 orang itu adalah rakan-rakan baik Dr Asri. Difahamkan mereka sepemikiran dengan Dr Asri. Apabila kerajaan menghebohkan bahawa JI bertapak dan menular di kampus, dan taklimat mengenainya diadakan, Dr Asri dikaitkan dengan Wahabi dan lingkaran JI oleh pentaklimat.

Khabarnya, 40 orang yang dikatakan ulama itu diberi kata dua. Sama ada berhadapan tindakan kerana terlibat dengan Wahabi dan lingkaran JI atau memilih laluan lain.

Laluan alternatif itu ialah menyertai Umno. Menarik juga, bekas MB Perlis yang turut dituduh Wahabi itu turut berada di dalam majlis penyerahan borang 40 orang itu ke dalam Umno.

Dan, yang turut masuk Umno dalam majlis itu ialah anak bekas Mufti Perlis. Bekas Mufti itu adalah besan bekas MB Perlis.

Maksudnya, Umno menggunakan isu penularan JI di kampus untuk menggertak 40 orang yang dikatakan ulama muda itu. Penyertaan 40 orang yang dikatakan ulama muda itu ke dalam Umno akibat gertakan tadi menjadi mileage politik Umno.

Sama ada betul atau tidak analisa itu, tidak dapat disahkan kebenarannya.

Saya percaya bahawa gerakan keganasan memang bertapak di negara ini. Cuma, masalahnya ialah Umno mengambil kesempatan di atas isu ini untuk kepentingan politiknya. Umno menangguk di air keruh dengan isu ini.

Namun begitu, saya fikir kalau 40 orang itu tidak masuk Umno pun kerajaan tidak akan menahan mereka. Buktinya, Dr Asri tidak pun ditahan atas tuduhan Wahabi dan lingkaran JI tadi. Kalau mereka ditahan saya yakin hayat Umno akan menjadi lebih pendek.

Maksudnya, 40 orang yang dikatakan ulama itu masuk Umno bukan kerana didesak, ditekan, diugut atau digertak semata-mata. Mungkin ugutan, gertakan itu ada.

Cuma darjah gertakan itu tidaklah sekuat mana berbanding darjah keghairahan untuk masuk Umno yang memang melonjak-lonjak dalam hati masing-masing.

1 comment:

Anonymous said...

salam, 40 yg graduan agama yang join UMNO tu memang digertak,diugut


sila baca : http://www.malaysiakini.com/news/117350

arkib malaysiakini