Wednesday, June 23, 2010

Khairi Ahli Parlimen Tahun 1810!

Akhirnya Khairi Jamaludin terpaksa akur dengan kekuatan Pakatan Rakyat. Orang seperti Khairi biasanya sukar untuk mengiktiraf kehebatan orang lain, namun berdepan kemaraan PR, akhirnya dia akur jua. Pengiktirafan itu berlaku secara sedar dan diungkapkan di parlimen.

Menurut Khairi, ‘brain drain’ tiada noktahnya jika pembangkang terus membentuk persepsi buruk terhadap pentadbiran negara. Sama ada dakwaan Khairi adalah benar atau tidak, itu boleh dipersoalkan.

Dari satu sudut, Khairi mengakui kehebatan Pakatan Rakyat sehingga berjaya mempengaruhi golongan profesional dan tenaga mahir berhijrah ke luar negara sementara yang memang berada di luar negara pula tidak berhasrat untuk pulang.

Golongan profesional bukan senang untuk dipengaruhi. Apatah lagi oleh pembangkang yang telah dilabel oleh pihak berkuasa sebagai ‘bangkang semua benda.’ Dengan sokongan media yang terhad, kejayaan pembangkang mempengaruhi golongan profesional seperti dakwaan Khairi dikira suatu kejayaan besar.

Ini juga adalah bukti bahawa tahap kepercayaan golongan profesional kepada kerajaan yang diterajui oleh BN adalah merosot. Kerajaan dengan sokongan media yang tidak terbatas masih gagal mempengaruhi golongan tadi untuk pulang ke tanah air.

Dalam masa yang sama mereka yang berada di dalam negara pula gagal di halang oleh kerajaan untuk berhijrah.

Kalau mereka enggan pulang dan berhijrah keluar kerana pengaruh pembangkang, maknanya BN akan hanyut dalam arus ketidakpercayaan golongan profesional dan tenaga mahir tadi pada PRU akan datang.

Khairi berhujah seperti Pak Pandir. Bukan anak aku sahaja yang mati, anak orang lain pun mati juga. Dia menyebutkan mengenai Cina dan India yang turut menghadapi masalah pengaliran keluar tenaga mahir.

Kalau India, Cina dan Malaysia menghadapi masalah pengaliran keluar tenaga mahir, mengapa Khairi pernah menempelak Kelantan suatu masa dahulu kerana penghijrahan keluar rakyat negeri itu dari Kelantan?

Mengikut Khairi, kerana Kelantan mundur, tiada peluang pekerjaan, ekonomi lembap, pemimpin tidak cekap dan banyak lagi.

Kini, Malaysia di bawah Najib juga mundur, tiada peluang pekerjaan, ekonomi lembap dan pemimpin BN tidak cekap? Kalau itu bukan puncanya, mengapa boleh berlaku ‘brain drain’?

Patutlah Najib tidak lantik Khairi ke dalam kabinetnya. Hujahnya menjadi beban kepada BN. Agaknya Khairi lupa dia menjadi ahli parlimen pada tahun 2010, bukan pada tahun 1810. Bukankah pada ketika itu belum ada kemudahan ICT?

No comments: