Saturday, June 26, 2010

Mengapa Umno Tak Akan Jadi Parti Ekstrem?

“Kita tidak mahu Umno dilihat sebagai parti ekstrem. Islam sebenarnya bukan agama yang ekstrem. Jadi kita akan memperjuangkan Islam yang diterima oleh semua pihak dan umat yang terbaik adalah umat yang sederhana mengikut panduan Islam.”

Demikian suara Najib mengulas kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama muda ke dalam Umno. Bagi Najib, 40 orang yang dikatakan ulama itu membuktikan Umno diiktiraf oleh golongan berkenaan. Mereka juga untuk mengelakkan Umno menjadi parti ekstrem.

Pernahkah Umno dikenali sebagai parti ekstrem agama? Jawabnya tidak. Umno tidak pernah dikenali sebagai parti ekstrem agama. Umno juga tidak akan menjadi parti ekstrem agama. Kenapa? Kerana parti itu memang tidak pernah dan tidak akan memperjuangkan agama.

Tidak pernah ada, dan tidak akan ada sesiapa yang akan menuduh Umno parti ekstrem agama. Hanya Najib sahaja yang terasa orang akan akan menuduh parti itu begitu.

Apa tujuan Najib berkata begitu? Tentulah untuk menjustifikasikan kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama itu.

Kalau Najib tidak berkata begitu, orang akan beranggapan Umno adalah parti yang tidak pernah ambil tahu soal agama. Bila 40 orang yang dikatakan ulama ini masuk, barulah parti itu akan mengambil tahu soal agama.

Macam mana? Najib cuba tarik perhatian umum seolah-olah Umno sebelum ini sangat kuat berpegang dengan agama sehingga hampir dituduh ekstrem. Jadi kemasukan ulama tadi adalah untuk mengelakkan tuduhan itu, menyelamatkan Umno daripada dituduh ekstrem.

Betulkan selama ini Umno sangat berpegang kuat dengan agama sehingga hampir di tuduh ekstrem? Pernahkah orang yang tidak berpegang dengan agama akan dituduh ekstrem agama? Pernahkah orang berkata Najib seorang ekstrimis, Rosmah adalah ekstremis, Hishamuddin adalah ekstrimis, Tengku Adnan adalah ekstrimis. Orang tidak akan berkata mereka ekstremis kerana orang tahu tahap pegangan agama mereka.

Jadi apa perlunya Najib keluarkan kenyataan bahawa kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama itu untuk mengelakkan Umno dikatakan ektremis? Kalau 40 orang yang dikatakan ulama itu tidak masuk Umno pun, Najib dan Rosmah serta Umno tidak akan dikata ekstremis dan parti ekstrem.

Contohnya begini. Bagi seorang Muslimah biasa, dia akan berpakaian menutup aurat dengan sempurna. Namun, bagi sesetengah orang, apabila seorang Muslimah bercadur, berjubah serba hitam, bersarung tangan, Muslimah itu akan dilabelkan ekstremes.

Cuba fikirkan. Adakah Rosmah yang tidak pernah bertudung kepala itu pernah jadi ekstrems dan berpotensi jadi Muslimah ekstremes?

Sebab itu saya katakan, Umno tak akan jadi parti ekstrem dan pemimpin Umno tak akan jadi ekstremes. Kalau Najib ingin mencari alasan untuk menjustifikasikan kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama ke dalam Umno itu, Najib patut cari alasan lain.

Alasan ekstrem, mendedahkan pekung sebenar Umno. Maknanya, setelah lebih 50 tahun Umno ditubuhkan, setelah sekian banyak ulama masuk dan keluar parti itu, Umno tetap kekal menjadi parti yang tidak menghiraukan agama.

Kemasukan 40 orang yang dikatakan ulama ini juga tidak akan menjadikan Umno sebagai parti yang menghayati agama.

No comments: